Duale Loopbaanbegeleiding


 

De dia's geven een impressie van mijn werkzaamheden maar laten ook zien welke thema's in de begeleiding voorkomen.


Studie- & Loopbaanbegeleiding;

zelfkennis - zelfregulatie - loopbaanplanning - studiekeuze

 

Je bent HAVO of VWO scholier of MBO niveau 4 of Hoger Onderwijs student en je zoekt hulp bij het vinden van de juiste studieroute? Dan kun je het beste leren hoe studie & loopbaankeuzes gemaakt worden. Dat betekent dat in mijn begeleiding het loopbaanonderzoek vooral gaat over het achterhalen van jouw loopbaanpotentieel. Je krijgt inzicht in je leercapaciteiten en je leerstrategie, je motieven en je loopbaandrijfveren, je karakter en typekenmerken. Vervolgens ga je aan de slag met studieroutes onderzoeken, studieprogramma's analyseren en praktisch oriënteren in arbeidsdomeinen.

 

Het loopbaanadviesrapport schrijf je vooral zelf. Stuur me een bericht op paulsmitlob@hotmail.com en dan bespreken we je vragen en mogelijkheden.

 

Loopbaanonderzoeken bestaan uit:

  • een kennismaking en een situatieschets
  • hoogstwaarschijnlijk een schriftelijk loopbaanonderzoek (vragenlijsten, inventarisaties en capaciteitentesten)
  • wellicht een motorisch onderzoek of onderdelen daaruit. Dit is een beetje afhankelijk van je leeftijd gelet op het abstracte niveau van onderzoek doen. In een motorisch onderzoek focussen we op bewegingen en je fysieke houding. Motorische onderzoeken worden vooral uitgevoerd bij topsporters maar kunnen natuurlijk ook deel uitmaken van elk loopbaanonderzoek.
  • Mondelinge onderzoeken, interviews bijvoorbeeld, vanaf de kennismaking

 

Kosten zijn meestal tussen de € 300- en 750- excl. BTW.  afhankelijk van het aantal testen en vragenlijsten dat ingezet moet worden.
Van Mulken Training factureert.


Ouderavonden;
Presentatie voor ouders over profiel- en vakkenkeuze

Ouders en 3e jaars scholieren krijgen in anderhalf uur presentatie/cursus over profiel- en vakkenkeuze HAVO/VWO.


Begeleiding

hoe vakken gekozen dienen te worden

welke vakken gekozen kunnen worden

hoe de aansluiting met een bachelorstudie verloopt
hoe loopbaanopbouw eruit ziet

 

Zelfinschattingen en feedback van ouders maken deel uit van deze avond. 

 

Een school voor voortgezet onderwijs kan mij hier voor vragen. Zeker interessant voor een school waar onervaren decanen, loopbaanbegeleiders en mentoren nog veel kunnen leren. De kosten zijn € 275- (meestal btw vrij) exclusief reiskosten. School verzorgt de uitnodigingen aan de ouders en een ontvangstruimte met beamer of Active Board.    Van Mulken Training factureert.


Trainingen Leerstrategieën;
studievaardigheden, typekenmerken, toets- en examenvoorbereiding

Leer studeren en leer vrije tijd overhouden. Welke leerstrategie heb jij? Hoe verwerk jij leer- en studiestof? Hoe verwerk je informatie in het algemeen? Doe je dat vooral in woord en getal of werk je meer in beelden? Onthoud je (te) veel of werk je vooral op inzicht en begrip of associeer je veel of eigenlijk helemaal niet? Luisteren of lezen? Extraverte of introverte houding? Etc. Etc.

 

Je gaat kennis maken met het model van Vermunt, met de RTTI® benadering en met de functieanalyse van de ActionTypes Benadering ®. Dit levert inzicht op in de manier waarop je informatie het sterkst en zwakst verwerkt; abstract, reproductief, inzichtelijk, verbeeldend, concreet en meer. Als je eenmaal ontdekt hebt dat je bijvoorbeeld heel sterk reproductief (kennisgericht) leert en studeert dan kun je de verbinding leggen met inzichtelijk of verbeeldend leren. Hoe je dat moet doen en hoe je de verschillende toets- en examenvragen kunt voorbereiden staat centraal in deze trainingen. Tenslotte leer je op basis van jouw persoonsprofiel of studieprofiel hoe je efficiënt kunt plannen met veel vrije tijd over en hoe je de beste mindmaps, uittreksels en samenvattingen kunt maken.

 

Het gaat er dus om vooral te leren wat typisch is aan jouw manier van leren. Als je dat weet kun je typische stijlen verbinden tot je een persoonlijke strategie kunt herkennen. Leerstrategieën zeggen ook iets over je leercapaciteiten terwijl studievaardigheden meer in verband gebracht kunnen worden met je studiehouding. Houding is in feite zichtbaar (beweeg)gedrag. Dus is er een duidelijke relatie tussen jouw beweeggedrag (je motorprofiel) en je manier van denken en informatie verwerken.

 

Door dit inzicht kun je per taak, vak, opdracht, project bepalen wat je precies in je studieplanning moet doen om er een succes van te maken.

 

Studeren hoeft niet moeilijk te zijn.

 

Begeleiding

Training bestaat uit drie avonddelen van telkens twee uren. Bijvoorbeeld drie weken achter elkaar elke donderdag. De eerste twee avonden komen de thema's aan de orde die hierboven staan. De derde avond is de afsluiting waarbij jouw ouders/verzorgers aanwezig zijn.

 

De kosten zijn € 450- exclusief btw. voor individuele begeleiding.

Als we in een groep kunnen werken die minstens uit 6 personen bestaat dan zijn de individuele kosten € 400- exclusief btw. De meeste scholieren en studenten kunnen na deze training zelfstandig aan de slag in principe zonder studie- of huiswerkbegeleiding. De succesgarantie is groot. Allerlei factoren kunnen voor vervelende 'ruis' of voor 'roet in het eten' zorgen maar ervaring leert dat de meeste scholieren en studenten hierna makkelijker studeren en hun diploma's of certificaten halen.

 

Locaties kunnen scholen of cursuslocaties en soms vergaderzalen zijn. In Sittard kan ik bijvoorbeeld op donderdagavonden trainingen Leerstrategieën / Studievaardigheden en Examentrainingen geven op de locatie van de Fontys hogeschool.


Loopbaanbegeleiding voor topsporters

Duale Loopbaan Begeleiding

Jonge getalenteerde sporters trainen doorgaans meer dan tien uren per week. Tel daarbij de reistijd en de hersteltijd op en dan kan een 40-urige studieweek al snel een 30-urige week worden. Ga je naar een topsporttalentschool dan kun je vrijstellingen krijgen voor een aantal vakken maar de studiebelasting blijft hoe dan ook hoog. We weten uit ervaring dat er een goede balans moet zijn tussen sport en studie want zonder balans zullen zowel in de sport als de studie de prestaties tegenvallen.

 

In 2009 was ik betrokken bij een kortlopend begeleidingsproject bij voetbalclub PSV Eindhoven. Ik ben daarna gaan werken aan het maken van begeleidingsprogramma's voor sporters in onze school met het doel om de sportprestaties naar een hoger niveau te krijgen. De filosofie was dat als je maximaal uit je sport kunt halen de motivatie voor school zal toenemen. Ik ben studieleergangen gaan volgen op topsportcentrum Papendal, in het leercentrum van Ankie van Grunsven in Erp en bij 'Action Types Zwitserland' in Parijs. In deze leergangen stond het motoriekprofiel van de atleet centraal en niet het competentieprofiel van de scholier/student.  De atleet denkt eerst 'sport' en daarna pas ' school of studie'.

 

In jouw eigen sportprofiel kun je bewegingsanalyses (eventueel ondersteund met videobeelden of videostills), krachtige typekenmerken, jouw communicatiestijl maar ook je leer- en denkstijl uitwerken. Daarmee bereik ik dat  maatwerk geleverd kan worden door coaches en trainers. Als de sportsituatie geoptimaliseerd wordt is school of studie succesvol afronden naast sporten veel minder moeilijk geworden.

 

De opbrengsten in de sport?
Prestatierendement gaat omhoog, persoonlijke aandacht neemt toe, aantal blessures neemt drastisch af, fit en fris zijn gedurende het hele seizoen, minder faalangst, meer zelfvertrouwen en aanzienlijke verbetering in de communicatie. Neem daarbij een beter begrip van tactiek, strategie en samenwerking met teamgenoten, een gepersonaliseerde trainingsopbouw dan zijn de voorwaarden voor probleemloos met studie bezig te zijn feitelijk ingevuld.

 

Trainen vanuit een intrinsieke motivatie creëert de juiste mentaliteit die topsporttrainers en -coaches graag willen zien. In duale loopbaanbegeleiding worden de volgende vaardigheden benoemd en versterkt.

  1. Inzicht krijgen in en werken aan loopbaanvaardigheden (kiezen vanuit zelfkennis)
  2. Inzicht krijgen in en werken aan taal- communicatie vaardigheden
  3. Inzicht krijgen in en werken aan leer- en studievaardigheden (leerstrategieën en studieplanning)
  4. Inzicht krijgen in je typekenmerken en diepere motivationele drijfveren (Action Types Benadering en DMD's)
  5. Inzicht krijgen in en werken aan tactische vaardigheden (voorbereiden op winnen of verliezen c.q. leren)
  6. Inzicht krijgen in en werken aan fysieke vaardigheden (de fysieke kenmerken in jouw motoriekprofiel)
  7. Inzicht krijgen in en werken aan technische vaardigheden

Rust en herstel

In je hersteltijd leer je wat je lichaam je vertelt. Je leert welke voeding en welke oefeningen juist is voor jou.

In rusttijd leer je over de aanstaande wedstrijden en over de voorgaande wedstrijden. Je evalueert en reflecteert waarbij je vanuit zelfkennis werkt en, zeer belangrijk, bepaal je de strategie en leer je je tegenstander(s) kennen. Je bestudeert bijvoorbeeld beelden en/of je leest veel.

 

Winnen

Hoe win je de wedstrijd? Moet je die wel winnen? Wat is realistisch? Waar in het seizoen ligt jouw piek? Waar liggen je grenzen? Wat is een tevreden rol in het team? Wanneer ben je tevreden? 

 

Winnen is niet alleen voor het allerhoogste gaan. Een beker, een medaille of een Winnen is ook jezelf verbeteren. Winnen van jezelf en vooruitgang boeken is winst. 

 

Je wedstrijden staan niet los van je training. De kwaliteit van je training bepaalt de flow in de wedstrijd. Elke training en wedstrijd levert je informatie op die tot verbeterpunten leiden. Je training EN de communicatie over je prestaties en verbeterpunten bepalen de vooruitgang.

 

 

Begeleiding in de vorm van Clinics, masterclass of workshop 

Dit soort begeleiding vraagt maatafspraken. De meest korte vorm van begeleiding is het verzorgen van een workshop. Bij ons in de school verzorg ik groepsgewijs twee dagdelen (8 klokuren) workshop. Daarnaast verzorg ik de individuele begeleiding afhankelijk van de individuele situatie van de kandidaat. Voor een dagdeel training / workshop aan maximaal 10 personen bereken ik € 550- excl. btw en reis- en eventuele verblijfskosten.

 

Voetbaltalenten BVO's: 

een workshop of een masterclass kan ik ook, afhankelijk van het budget, uitvoeren samen met oud profvoetballer en toptrainer Wil Boessen (VVV Venlo, Fortuna Sittard, FC Oss, Chiang Mai FC  en Lampang FC (beide teams in Thailand) en FC Den Bosch.

 

Handbaltalenten hoogste niveau: 
een workshop of een masterclass kan ik ook, afhankelijk van het budget, uitvoeren samen met oud nationaal team speler en voormalig bondscoach Gino Smits.


In samenwerking met fiscale partner Marlou van Mulken; zelfstandig docent MBO en eigenaar van Van Mulken Training.


Marlou neemt particuliere opdrachten aan en factureert. 


http://marlouvanmulken.wix.com/vanmulkentraining